Aan de slag met Artists Oilbar

Sinds kort ben ik verslingerd geraakt aan het werken met de artists oilbar. Met artists oilbar werk je snel en direct op het doek. dikke lagen kunnen vrij snel worden opgebouwd in vergelijking met olieverf uit een tube. het is een prachtig product dat het werken met olieverf een geheel andere dimensie geeft dan welke ik tot nu altijd heb ervaren.

De laatste tijd ben ik volop aan het experimenteren met deze Artists Oilbar. Ik zet dikke streken die ik weer kan uitpoetsen met mijn hand of penseel, meng kleuren direct op het doek, poets, smeer, duw, toets, onderzoek het expressieve karakter dat ik in het werk kan leggen door dit materiaal. Het gevoel van vrijheid vervult mij met het grootste plezier.

Artists Oilbar

De Artists Oilbar is olieverf in een stickvorm, die de betere, boterachtige consistentie en rijkdom van olieverf combineert met de vrijheid en directheid van pastel of houtskool.
Door de toevoeging van een speciale was kan de olieverf in deze vorm geproduceerd worden en droogt de olieverf lekker snel op; al na enkele dagen is de verf handdroog.

‘zacht, rond en heerlijk zij is briljant en maakt blij, ja, ik ben verliefd!’

De verf is te mengen met olieverf uit tube en ook de oplosmiddelen en mediums voor Artists’ Olieverf van Winsor & Newton zijn gewoon te combineren. De kleurloze stick is een medium in vaste vorm en wordt vooral gebruikt om direct op het doek kleurovergangen of glacis te maken.

Een vernieuwde kennismaking

De Artists Oilbar was al geruime tijd verkrijgbaar, maar is sinds kort door Winsor & Newton geher- introduceerd; een gebruiksvriendelijkere ver- pakking, een verbeterde formule en alle Oilbars zijn nu van Artist kwaliteit. Daarnaast is het aantal verkrijgbare kleuren flink uitgebreid; met een kleurenkaart van 50 kleuren kun je alle kanten op.

Stappenplan

Stap 1
Het doek heb ik eerst met een roller een grijze onderlaag gegeven. Ik heb hiervoor Paynes Grijs gebruikt van Galeria, Winsor & Newton; een acrylverf die lekker snel droogt. We noemen dit een middengrijs, omdat deze qua toonwaarde tussen het zwart en wit in zit.

Stap 2
Op de ondergrondkleur heb ik mijn basistekening gezet met een wit contékrijtje.

stap1_2
Stap 1 & 2

Stap 3
Met een zwarte Artists’ Oilbar (Lamp Black) heb ik de eerste donkere partijen ingekleurd en met een oranje een lichte indicatie van de ogen. De zwarte achtergrond maak ik egaal door met een groot breed penseel alle toetsen in één richting te poetsen.

Stap 3
Stap 3

Stap 4
Na een eerste fase donker in de kop begin ik ook al enkele titaanwitten te zetten. Ook enkele paarsen worden al gezet om een beetje grip te krijgen op de lichte partijen in het donkere vachtje van de makaak. De ogen heb ik ook al een beetje uitgewerkt om al een sfeer in het schilderij te brengen.

Stap 4
Stap 4

Stap 5
Nu de kop al redelijk ver staat, richt ik me op de kraag en oren van de makaak. Hier zit een inte- ressant verloop en tevens probeer ik deze min- der scherp te schilderen dan de details in de kop. Dit om een effect van diepte te suggereren Met een Titaanwit, Paynes grijs en Lamp Black in de hand zet ik steeds streken naast en over elkaar. Zo ontstaat langzaamaan het effect van de kraag, waarin ik blijf werken met steeds weer nieuwe heldere witten en donkere tonen, totdat ik tevreden ben.

Stap 6
Met een groot plat penseel waas ik nu het grootste gedeelte van alle toetsen uit en laat ik ze in elkaar overgaan. Aan de randen, waar de makaak grenst aan de achtergrond, pas ik dit effect het sterkste toe, zodat een scherpte diepte effect ontstaat. De ogen en het neusje schilder ik het scherpst.

Stap 5 & 6
Stap 5 & 6

Stap 7
Nu breng ik ik overal weer wat nieuwe toetsen aan, vooral in het centrale gedeelte van de kop. Ook blijf ik steeds stukjes weer out-of- focus maken. De ogen en snoet worden het meest uitgewerkt.

Stap 8
Ten slotte worden de snorharen met enkele doeltreffende en dynamische lijnen aangebracht.

Stap 7 & 8
Stap 7 & 8
FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook