Aan de slag met crowds

Een proces dat mij al enige tijd bezighoudt is het schilderen van mensenmenigtes. Het onderwerp fascineert me en heeft me gegrepen, onder meer daar het onderzoek naar een schilderkundige vertaling vele variaties oplevert die steeds op de grens liggen van onderwerp en techniek.

Deze serie `Crowds` is een actuele serie waar ik aan werk en lokt mij uit om groter en abstracter te gaan werken. Het weergeven van zo´n complex beeld door middel van suggestieve en expressieve toetsen is een ware uitdaging en vraagt om het vinden van een juiste techniek en materiaalgebruik.

 

De massa

In zo´n massa vormen de mensen samen één structuur of constellatie in de vorm van een menigte, rij, meute of groep. Gezamenlijk vormen zij één geheel waarbinnen alle individuen gehoorzamen aan de wetten en het karakter van deze massa. Een interessant gegeven dat ook geldt voor het beeldende aspect van deze massa’s.

 

`A Red Crowd` geschilderd met vlot geschilderde, suggestieve toetsjes. Artists’Oil Colour op paneel 24 x 30 cm

 

Als schilder houd ik me bezig met de cadans van vormen, kleur, beweging en richting welke vertaald kunnen worden in verf. (afb 001) Als het schilderij expressief en los is opgezet is het niet duidelijk of het een massa is die danst, feest of op de vlucht is en kan een toeschouwer zijn eigen invulling geven aan het beeld. Hoewel ik vooral mensenmassa´s schilderde ontstaan er langzamerhand ook massaschilderijen van pinguïns, bladeren, lampions etc.

 

`Crowd` Artists’ Oil Colour op doek 135 x 180 cm

 

`People` eerst uitgetekend en dan ingeschilderd met precieze schilderstoetsen. Artists’ Oil Colour op doek 24 x 30 cm

Structuur

In mijn onderzoek teken ik soms de gehele structuur van de massa uit (afb. 02 afb. 03), dan zet ik weer met intuïtieve streken het ritme van de massa direct uit op het doek. Mijn penseel danst dan bijna kalligrafisch over het doek heen en zoekt met iedere toon weer een balans binnen de gezette toetsen.(afb 004 afb 005)  Steeds meer komt de structuur van de verf samen met de structuur van het onderwerp: mensen worden verfkloddertjes, de massa een verfstructuur.

 

`Camouflage crowd` geschilderd met grove vuige toetsen Artists’Oil Colour op paneel, 30 x 80 cm

 

“Dynamic Crowd” een verder abstrahering en bijna kalligrafische werkwijze.

 

Als schilder fascineert mij de expressie van een verfstreek en de materie van verf zelf.

Geïntrigeerd door een close-up van een verfstreek lijkt voor mij de essentie van het schilderen zich  te manifesteren in zo´n detail.(afb 006) Beschouw ik een close-up van een geschilderde `Crowd` dan ontwikkelt zich steeds meer de drang deze groots te kunnen zetten. Grote abstracte werken te kunnen maken, waarin de kracht van dit detail standhoudt.

 

Detail van `A Red Crowd` dat als groot abstract doek interessant zou zijn

Techniek

Tot nu toe wissel ik in mijn onderzoek steeds van techniek, werkzijde werkwijze, opzet en materiaal om zodoende de massastructuren te blijven verkennen. Het onderwerp is hierin niet eens beslissend en dezelfde afbeeldingen worden dan ook voortdurend gesampled

Om de grote abstracte werken te kunnen maken die ik voor ogen heb zal ik zowel een nieuwe techniek als werkwijze dienen te ontwikkelen. Megagrote toetsen olieverf gezet met bezems of reuzepenselen zet je niet zomaar en het corrigeren van zo’n grote klodder toets (misschien wel bestaande uit een halve tube verf) is lastig. Het verkrijgen van vaart en expressie op deze maat vraagt ook om de nodige aanpassingen en specifieke werkwijzen. Waarschijnlijk is de Artists’ Oilbar van Winsor & Newton een goed materiaal om mee te werken.

 

Divers materialen in het atelier: Winton varkensharen penselen, Artists’ Oil Colour en Artists’Oilbar van Winsor & Newton

 

In ieder geval is het een uitdaging, waaraan ik mij aankomende tijd zeker aan wil gaan wagen.

 

Aan de slag

Middels een kleine fotoserie maak ik hierbij een deel van het proces inzichtelijk bij het maken van een nog relatief kleine “Crowd”.

 

Aan het werk op het atelier

Beginnend op een doek gegrond in een grijze middentoon (a), waarop ik zowel lichte als donkere toetsen kan zetten, worden naar aanleiding van het fotomateriaal intuïtief donkere vlekken gezet met een Raw Umber (b). In plaats van het langzaam opwerken naar licht zet ik nu direct de lichtste partijen op het doek met een Titanium White (c) en vul de tussenruimtes op met Cadmium Yellow (d), Cadmium Orange (e) en Cobalt Blue (f). Ten slotte schilder ik met een mengsel van Prussian Blue, Raw Umber en Paynes´Grey (g) de allerdonkerste partijen. Met kleinere penselen werk ik sommige delen uit, voeg nog enkele kleuren toe en vermeng natte toetsen op het doek met elkaar (h). Steeds neem ik afstand en houd de balans van de afbeelding in het oog. Ik probeer in dit schilderij bewust geen focus op een bepaald onderdeel te leggen, zodat de structuur zelf het onderwerp wordt.

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook