Een portret met Liquitex

Een portret met Liquitex

Intermixable

Bij het maken van een schilderij is het vinden van goede oplossingen voor een groot gedeelte afhankelijk van de mogelijkheden. De materialen waarmee je werkt spelen daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Daarom is het fijn om met goede verf te werken, en met veel uiteenlopende soorten verf door elkaar te kunnen werken. Liquitex heeft dat heel goed begrepen, want ze maken niet alleen de meeste soorten professionele acrylverf, ze hebben er ook meteen voor gezorgd dat al die verschillende soorten naadloos op elkaar aansluiten en door elkaar te gebruiken zijn, en dus ‘intermixable’ zijn.

 

Professionele verf

Bij het schilderen van een portret vind ik het heel belangrijk dat de verf op het doek niet donkerder opgedroogd, zoals bij goedkopere studiekwaliteit verf. Je kent het vast wel, je zet een mooi hooglichtje op een wangetje, en al een kwartier later is de toon van datzelfde hooglichtje veel grijzer en verdonkerd tot een middentoon. Gelukkig gebeurt dat niet bij de professionele verf van Liquitex.

 

Opzet

Tijdens de eerste fase van een schilderij gebruik ik andere eigenschappen van mijn verf dan in een later stadium. Zo begin ik een portret graag met Paint Markers, acryl stiften waarmee snel en eenvoudig kan worden getekend. Ideaal om de eerste lijntekening te maken, maar ook om in een later stadium grafische elementen of details toe te voegen.

 

 

Dan ga ik opzoek naar de verschillende toonwaardes in het schilderij. Daarvoor gebruik ik Liquitex Spray Paint, de enige professionele spuitbus met zo weinig drijfgassen. Dat de pigmenten in de Spray Paint van artist kwaliteit zijn, doet hem voor mij flink boven de studiekwaliteit bussen uitsteken, de kleurkracht is enorm en verdonkerd niet. Met de spuitbus is het heel makkelijk om de eerste volvlakken van het doek vlot in te kleuren en te verdelen in schaduwen, middentonen en hooglichten, zonder je verder te bekommeren om details.

 

Nuances

Als de compositie en de toonverdeling grofweg staat is het tijd om te gaan nuanceren.

Hierbij gebruik ik graag Soft Body verf. Een hele soepele verf met grote vloei waarmee ik in eerste instantie alleen op kleur nuanceer en nog met grote en grove toetsen blijf werken. De grote zwarte Freestyle penselen zijn daarbij ideaal.

 

 

Als het beeld qua kleur interessant begint te worden begin ik me te richten op de details. Bij een portret zijn dat meestal de ogen, neus en mond. Hier komen eigenlijk alle soorten verf weer aan bod en worden door elkaar heen gebruikt voor een grotere diversiteit.

 

 

Met de Spray Paint nevel ik van grotere afstand een lichte waas over passages waarvan ik het contrast en saturatie van de kleuren iets wil terugdringen, zoals op de rechter wang en de achtergrond. Op andere delen gebruik ik de bus van dichterbij om kleurovergangen zachter te maken. De Markers komen aan bod bij details als ogen, wimpers en lange haren. De Soft Body komt het meest aan bod om te detailleren, te nuanceren, maar ook grote toetsen te zetten en onderliggende delen af te snijden. Met deze gereedschapskist heb je het beste van meerdere werelden.

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook