Zorn Palet | Rood

Het Zorn Palet | Rood

In deze schildertip gaan we verder met het Zorn palet. We hebben eerder al twee elementen van dit beperkte palet besproken, namelijk de witten en de grijzen of neutralisator. Maar beiden kunnen niet zonder ten minste een derde element, namelijk het rood.

Als je bij het schilderen, van bijvoorbeeld een portret, wel eens moeite hebt met de grote hoeveelheid mogelijkheden aan kleur-mengsels, kan het helpen eens te spelen met vereenvoudiging. Je kan dan bijvoorbeeld het gele element even laten liggen. (Geel bespreken we in een volgende tip nog uitvoerig) Het rode element krijgt dan meer waarde omdat het plotseling voor zowel rood als geel moet dienen.
Dit werkt alleen als we daarvoor dan ook een geel-rood gebruiken. (een rood pigment waar al geel inzit)

 

Hiervoor kan je denken aan Cadmium Red:

 

en Venetian Red:

 

Een blauw-rood zoals Burned Sienna werkt hiervoor niet goed!

Als je alleen Cadmium Red gebruikt, is het opletten geblazen dat het gezicht niet té gesatureerd raakt. Te veel kleurkracht. Door de enorme saturatie van Cadmium Red wordt zo’n gezicht als je niet oppast al snel varkentjes roze. Als je aan de andere kant alleen maar Venetian Red gebruikt is het enorm makkelijk te veel modderkleuren te krijgen.

Toch is het heel goed mogelijk om hiermee goede huidskleuren te maken. Kijk maar naar John Singer Sargent en Velázquez. Allebei prachtige voorbeelden van wat je kan bereiken met een beperkt palet.

 

john-singer-sargent-self-image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeeld van Cadmium Red door John Singer Sargent. Buiten een paar gele penseel streken voor de highlights zijn de meeste mengsels uitsluitend versies van rood, zwart en wit.

 

 

Voorbeeld van Venetian Red door Velázquez.

 

Het is hierbij trouwens veel moeilijker om een mooi resultaat te krijgen met de beperkingen van alleen Venetian Red, dan met de beperkingen van Cadmium Red. Daarom wordt Velázquez door veel kunstcritici ook wel de grootmeester der grootmeesters van de schilderkunst genoemd. Hij had een perfecte controle over kleur en tonaliteit. Maar omdat wij nog geen grootmeesters zijn, stel ik voor dat we een mengsel van de twee maken om het beste van twee werelden te gebruiken.

Omdat Cadmium Red ongelooflijk sterk is, meng je er maar een heel klein beetje van met het Venetian Red. Dit mengsel bepaal je zelf door verschillende versies te mengen met wit en die combinatie dan te vergelijken met de huidskleur van het model of de foto waarnaar je schildert.  Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat hoe jonger het model, hoe meer gesatureerd het mengsel zal zijn.

Dit weglaten van het gele element werkt bij het schilderen van bijvoorbeeld een landschap helaas veel minder lekker. Daar zullen zowel gelen en roden met veel saturatie goed tot hun recht komen, zoals alle Cadmiums.

Probeer het zelf maar eens.

Veel schildersplezier!


In de volgende schildertip bespreken we het laatste element van het Zorn palet, namelijk geel.

Stuur gerust een mail als je uitleg wilt over een bepaald onderwerp.

FacebooktwitterFacebooktwitter