Zorn Palet | Geel

Zorn Palet | Geel

In deze Schildertip behandelen we zoals beloofd het laatste onderdeel van het Zorn palet: het element geel.

In de vorige tip zagen we dat geel eventueel kan worden weggelaten bij het Zorn palet, zolang je het juiste soort rood kiest. Maar dit betekent natuurlijk niet dat geel geen sterk element zou zijn van dit beperkte palet. Het betekent ook niet dat je hiervoor zomaar elk soort geel zou kunnen gebruiken. Kijk maar eens hoe knap het gele element hier door Zorn wordt gebruikt in dit modelschilderij:

 

‘In het Atelier’ 1889 Olieverf op doek, Anders Zorn

 

Nu is het doel van bijna elk palet om zo veel mogelijk opties te creëren met zo weinig mogelijk kleuren. Dit helpt je vooral om sneller harmonie te krijgen in een schilderij. Als je 25 soorten geel, 30 soorten rood en 70 soorten blauw op je palet hebt zitten, is de kans op een erg onrustig en onevenwichtig beeld wel vrij groot.

Daarom is het aan te raden om weinig kleuren te kiezen waartussen genoeg ruimte zit om zoveel mogelijk opties van de kleurencirkel te kunnen bereiken. Bij een traditioneel palet, van bijvoorbeeld Titiaan, wordt gewerkt met gele oker, rode oker, zwart en loodwit. Als we dit vertalen naar hedendaagse kleuren, met misschien iets meer kleurkracht, dan zouden we kunnen werken met Cadmium Lemon, Ivory Black, en een Titanium & Zinc White mengsel uit de vorige tip. Yellow Ochre heeft al snel een krijtachtig effect als er veel wit aan wordt toegevoegd, dit kun je oplossen door een meer gesatureerd en koeler pigment te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Cadmium Lemon.

 

Cadmium Lemon

 

Yellow Ochre

 

Je kan eventueel ook Cadmium Yellow Pale gebruiken, maar je zal zien dat de meeste mengsels die een grote hoeveelheid wit bevatten, lager in saturatie zullen liggen dan ons rood mengsel. Dit kan ertoe leiden dat de illusie van vorm verloren gaat. Gelukkig is dit te vermijden door een minder gesatureerd rood te nemen zoals Burned Sienna en een nog meer gedesatureerd blauw zoals Ivory Black.

Experimenteer zelf maar eens verder met andere gele kleuren zoals bijvoorbeeld Raw Sienna, Winsor Yellow en Bismuth yellow.

Pas daarbij steeds deze gouden regel toe:

 

“In het Zorn palet moet het gele onderdeel meer gesatureerd zijn dan het rode onderdeel,

en het rode meer dan de neutralisator”.

 

 

Ivory Black

 

Burnt Sienna

 

Raw Sienna

 

Cadmium Yellow Pale

 

Winsor Yellow

 

Bismuth Yellow

 

Probeer het zelf maar eens uit.

Heel veel Schilderplezier!

 

Als jullie nog vragen hebben, of graag een schildertip over een specifiek onderwerp zouden willen zien, mail ons dan gerust.

 

 

 

FacebooktwitterFacebooktwitter