Student Report | Anne-Rixt Kuik

Anne-Rixt is een getalenteerde vierdejaars studente Schilderkunst aan de Klassieke Academie in Groningen. Haar vlot geschilderde werk komt vanuit de figuratie, waarbij de voorliefde voor een stevige schildertoets en de verf zelf zich steeds meer laat zien. In deze eerste ‘Student Report’ vertelt ze over haar experimentele zoektocht naar een nieuwe beeldtaal…

Voor dit werk heb ik mij laten inspireren door de diep groene wateren van Noosa in Australië. Een onwaarschijnlijk prachtige plek op aarde, waar ik het afgelopen jaar veel ben geweest. In Australië heb ik veel contact gehad met andere kunstenaars die volop experimenteren op verschillende ondergronden. Dat werkte heel inspirerend.

Anne-Rixt 4 Banner 4
Ophellia, detail. Oil on Polyester.  Anne-Rixt Kuik 2016

Zelf ben ik begonnen met het werken op ondergronden van polyester harsen en pigmenten. Dat geeft de verf een hele andere uitstraling dan op doek of paneel. Op foto is dat maar moeilijk weer te geven, maar er ontstaat een gelaagdheid en diepte. Traditionele olieverfmediums zoals lijnolie werkten niet goed samen met de polyester drager. Het hechtte niet goed genoeg, waardoor ik op zoek ben gegaan naar andere oplossingen. Wat hiervoor het beste blijkt te werken is Liquin van Winsor en Newton, dat werkt fantastisch.

Anne-verf-liquin--montage

Gebruik:

Eerst maak ik mijn palet aan en leg een klein beetje Liquin in de hoek, naast mijn ‘witten’. Met mijn kwast neem ik een tipje op en meng dit door de tint die ik ga gebruiken. Een klein beetje door de verf mengen zorgt ervoor dat de verf goed hecht aan het oppervlak. Een fijne bijkomstigheid is dat door de toegevoegde Liquin de droogtijd wordt verminderd.

Anne detail (1 van 1)
‘Under Water’ Oil on Polyester, Anne-Rixt Kuik 2016

Die korte droogtijd is handig als je de volgende dag gelijk aanpassingen wil doen. Doordat de onderste laag al droog is voorkom je dat de verschillende lagen in elkaar gaan mengen. Vooral omdat ik de kleuren zo helder mogelijk wil laten, vind ik dit erg belangrijk. Ook zie je geen verschil in het niveau van ‘glans’. Bij traditionele mediums willen donkere kleuren nog wel eens inschieten waar andere kleuren heel glossy blijven. Vervelend omdat je dan als slotlaag een hele plens medium erover moet aanbrengen om alles recht te trekken. Met Liquin heb ik dit probleem niet. Soms moet je in het eindstadium van je werk kleurcorrecties aanbrengen en dan is het fijn als het niveau van glans op alle fronten gelijk blijft.

Anne-Rixt

Anne-3-(1-van-1)

FacebooktwitterFacebooktwitter

Gerelateerd