Student Report | Lae Schäfer

Eén van de talenten die er duidelijk uitsprong tijdens onze laatste Marker Clinic op ArtEZ Zwolle, was Lae Schäfer. Lae studeert Comic Design. Ze vertelt hieronder in haar eigen woorden over haar ervaring met het werken met de Winsor & Newton Pigment Markers.

Ik had al eerder met de Winsor & Newton pigment markers gewerkt; vooral het mengen van de kleuren vind ik geweldig. Door met een donkere kleur te beginnen en dan met de White Blender deze bij te werken, kan ik overlopen en verschillende tinten maken. Ook kan ik dan meteen met de witte stift steeds lichtere versies van de donkere kleur gebruiken.

In de Marker Clinic op onze academie, begon ik eerst aan een portret van mijn moeder, weer met deze techniek. Het geeft een bijna schilderachtig effect, maar de kleuren zijn nog steeds erg fel en de overgangen zijn nog redelijk ruw. Uiteraard ligt dat ook aan mijn kleurkeuze en techniek; ik vermijd erg donkere kleuren, alleen voor het haar en de ogen heb ik donkere kleuren gebruikt.

 

 

Toen wees een klasgenoot me erop dat, zolang de aangebrachte verf uit de marker nog nat is, je deze kan uitvegen en vervagen. Ik ging hier meteen mee door; met mijn vingers veegde ik de natte pigmenten verder, waardoor er een verloop ontstond. Ook krijgt het werk nu een interessante textuur; de textuur van het papier maar ook van mijn vingers en vingerafdrukken is te zien. Wat ook bleek is dat de kleuren hierna veel minder mengen; de uitgesmeerde, en nu verdunde kleur, mengt minder vlot met kleuren die je hierna aanbrengt; dat geeft een mooi transparant effect. Op de tekening die ik maakte van een meisje in badpak met de voeten in het water, zie je dat goed.

 

Omdat de verf niet erg lang nat blijft, moet je voor dit effect, snel handelen; ik heb steeds een kleurvlak aangebracht en deze meteen daarna uitgeveegd, om vervolgens naar een volgend kleurvlak te gaan. Simpele vormen werken het beste bij deze techniek en ik vond het visueel ook het mooiste. Omdat de vlakken snel gezet moesten worden, heb ik wel eerst een schetsje gemaakt dat ik onder het papier legde; doordat de dunne variant van het speciale Pigment Marker Papier een beetje doorschijnt, kon ik de schets gemakkelijk zien en zo snel ‘inkleuren’.

 

 

Daarna heb ik met de dunne kant van de stift, stipjes gezet op het figuur en drukte met mijn vinger erop, om ze niet uit te strijken maar wel om ze wat minder fel te maken. Ik tamponeerde dus als het ware met mijn vinger. Tijdens het werken merkte ik ook dat je, door met een nieuwe kleur over de eerdere te gaan en de nieuwe óók uitveegt, je de eerste kleur als het ware weg duwt. Dit kan je goed gebruiken om lichtvlakken en glans aan te geven.

 

 

Bij de tekening van het meisje in badpak, heb ik de kleuren vervaagd door met een kwast te tamponeren. Omdat de kwast zich natuurlijk niet houdt aan de grenzen van mijn getekende vlakken, maakten de haartjes een vage afdruk om de vlakken heen. Dit ‘gruis’ zorgt ervoor dat het figuur licht lijkt uit te stralen. Het effect van rimpelingen in het water, om haar schenen heen, komt door meerdere malen blauwe kringen aan te brengen en die vervolgens te tamponeren.

Ik ben erg blij met het resultaat. En ik ben enthousiast over de mogelijkheden die deze stiften bieden doordat je er dus veel verschillende technieken op kan toepassen.

 

Lae Schäfer

Student Comic Design

ArtEZ Zwolle

 

 

 

 

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Gerelateerd