Aan de slag met Alizarine Crimson

De alizarin crimson uit de serie artists’ oil colour van winsor & newton is een kleur die onmisbaar is in het atelier van een kunstschilder. Het is een kleur die al van oudsher wordt gebruikt bij het schilderen van portretten, het menselijk lichaam, kleding, gewaden en landschappen. Wat is de oorsprong van deze kleur, waarom is deze zo gewaardeerd, waar dien je op te letten bij het gebruik en hoe pas je het eigenlijk toe?

Oorsprong

Alizarin Crimson is een synthetische variant op de aloude kraplak en is vernoemd naar het organische pigment Alizarin welk wordt gewonnen uit de wortels van de Meekrapplant (Rubia tinctorum). Crimson wordt in het Nederlands Karmijn genoemd en is net als Alizarine een lak, maar wordt gemaakt van de vrouwelijke cochenilleluis, een schildluis die op schijfcactussen leeft in Mexico, India en de Canarische Eilanden. Het pigment kent een enorme mondiale productie -en handelsgeschiedenis en werd al door de Egyptenaren met kameelladingen uit Perzië en Mesopotamië geïmporteerd. De kleurstof is altijd populair geweest in de textiel- en voedingsmiddelenindustrie en wordt tegenwoordig nog gebruikt in bijvoorbeeld Campari.

Alizarin Crimson uit de reeks Artists' Oil Colour van Winsor & Newton
Alizarin Crimson uit de reeks Artists’ Oil Colour van Winsor & Newton

Kwaliteit

Beiden oorspronkelijk pigmenten zijn echter niet zo duurzaam, lichtecht en aan de dure kant. Hoewel sommige kunstschilders nog eigenwijs vasthouden aan het gebruik van de oorspronkelijke pigmenten is dit bij Kraplak en Karmijn toch sterk af te raden: de gebruikte pigmenten zullen namelijk sterk verkleuren en verbleken. Juist door de vondst van het synthetische pigment Quinacridone roze is er nu een synthetisch organisch pigment dat permanent en stabiel is. Naast de Alizarin Crimson is er ook een Permanent Alizarin Crimson beschikbaar van Winsor & Newton. Deze is nog duurzamer en lichtechter dan de reguliere Alizarine Crimson.

Kleur

Alizarin Crimson is een donkerrode transparante kleur die meer neigt naar paars dan oranje. Het is een koelere kleur dan Cadmium Rood en is heel goed te mengen met blauwen tot een mooi diep paars. Samen met Ultramarijnblauw, Kobaltviolet of Cadmiumkleuren krijgt men prachtige schildereffecten en is daarom erg geliefd bij kunstschilders.
Alizarin Crimson is een lak en door de transparantie zijn de toepassingen met glaceren buitengewoon. Bij het gebruik van Alizarin Crimson is het goed om te weten dat de droogtijd relatief traag is (langer dan bij andere kleuren) en dat het bij menging met andere kleuren haar kleurkracht verliest. Gebruik Alizarine Crimson daarom júist om te glaceren en benut de kracht van dit mooie pigment!

Toepassing

Bekijkt men dwarsdoorsneden van verflagen in oude meesterwerken, dan is duidelijk te zien hoe bijvoorbeeld een rood gewaad is geschilderd door op een witgele onderschildering een rood glacis aan te brengen.
Juist lichtrood is een tint die niet te mengen is (rood en wit mengen immers roze) maar alleen door glaceren te verkrijgen is. Door te werken met onderschilderingen is het mogelijk vele nuances aan te brengen met rood.

Een befaamde toepassing van Alizarin is het gebruik in de portretkunst.
Op plaatsen in de huid, waar de doorbloeding goed te zien is (dus waar de huid eigenlijk het dunst is) zoals oren, neus wangen verkrijgt men een realistisch effect door een dun glacis Alizarin Crimson aan te brengen. Bij het bekijken van de eeuwenlange traditie portretkunst herkent men dit in vrijwel ieder werk.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook