Water Colour Markers en Water Colour Sticks

Tijdens mijn opleiding kreeg ik op een gegeven moment door dat de stijl en de sfeer van een beeld vaak bepaald worden door hoe je ‘de teugels hanteert’. Hoeveel vrijheid je het materiaal geeft, hoeveel willekeur en toeval je toelaat, hoe los of gecontroleerd je bewegingen zijn; Het heeft heel veel invloed op de expressie van het uiteindelijke beeld.

Wanneer ik met waterverdunbare materialen werk worden die teugels heel belangrijk, vooral omdat de mate waarin ik water gebruik een niet altijd controleerbare uitwerking heeft. Door met Winsor & Newton Water Colour Markers en Professional Water Colour Sticks te werken kan ik het beste van twee werelden verenigen. Ik heb zowel de materiaalcontrole bij droog gebruik en gebruik met weinig water en penseel, als de ruimte om te experimenteren met de mate waarin en de wijze waarop ik verdun.

Planmatig werken blijft belangrijk omdat, net als bij aquarelverf, lichte partijen die je in een beeld wilt behouden zorgvuldig licht gehouden moeten worden. Ook moet er wanneer je laag over laag wilt werken, rekening gehouden worden met tussentijds drogen van het papier en met het feit dat kleuren lichter zijn wanneer ze opgedroogd zijn. De sticks kunnen ook in natte delen gebruikt worden en geven daar een meer permanente lijn. Het mengen van de kleuren stuur je vooral op het papier zelf, door hoe stevig of hoe subtiel je de kleuren bij het aanbrengen op papier bij elkaar zet en hoeveel water je daar vervolgens weer op los laat.

Proefjes met de materialen

In eerste instantie heb ik een aantal materiaalproefjes gemaakt met Winsor&Newton Water Colour Sticks en Professional Water Colour Markers op Winsor&Newton Water Colour Marker papier. Zoals je kunt zien geeft dat inzicht in de reactie van het materiaal. Wat mij opvalt is hoe intact de grondkleuren blijven wanneer ik ze verdun en hoe makkelijk deze na droogtijd te bewerken zijn. Zo kun je met dit materiaal stapsgewijs en gelaagd van een volledig gewassen ondergrond naar steeds subtieler detail toe werken, of zelfs een afwerking van strakke outlines.

Proefjes

Door hierin vooruit te denken en je lagen te plannen kun je dus tegelijkertijd prachtig toeval toelaten op de plaatsen waar je werk niet om detaillering vraagt. Maar let bij gelaagd werken wel op dat de kleuren niet vervuilen waar je ze helder wilt houden. Zeker in de laatste fase zul je materiaal en water exacter moeten plaatsen en doseren. En let op; de markers vloeien dominanter dan de sticks.

Na de proefjes heb ik een illustratie opgezet van mijn goede vriend Kimo de Kameleon. De markers en sticks zijn bij uitstek geschikt voor het maken van kleurige beelden, dus hij leek me een geschikt model.

opzet Kimo

Stap 1: Ik schets in hoofdlijnen de foto na. Mijn insteek is openheid behouden. Ik wil mijn eigen versie maken en de foto dient als referentie, ik heb tenslotte alle vrijheid om van de foto af te wijken.

eerste laag

Stap 2: Ik ben van plan om veel lagen te gebruiken dus plak ik het papier rondom af met crepe-tape. Op die manier kan ik het papier met een verticale beweging ‘wassen’. Het papier trekt op die manier strak tijdens het drogen en zal daarna niet erg meer gaan bobbelen.

Stap 3: Met de Markers accentueer ik de delen waar ik schaduw in ga zetten. Tevens worden die delen van de tekening straks mijn ‘speeltuin’, waar ik meer kan experimenteren.

accenten met Water Colour Markers

Stap 4: De met marker gekleurde gebieden bestrijk ik royaal met water zodat er lekker veel gaat gebeuren. Waar ik de tekening herkenbaar wil houden gebruik ik weinig water en van de gebieden waar het licht moet blijven, blijf ik af. De randen van het licht in de voorgrond accentueer ik met de Burnt Umber Water Colour Stick.

Stap 5: Ik stap over op helder gekleurde sticks voor de voorgrond, waarmee ik Kimo vrij gericht van structuur en accenten voorzie. In de achtergrond teken ik de bloemen, maar die probeer ik vrij te interpreteren, omdat ik wil dat ze straks puur als decoratie of stylering dienen.

Stap 6: De heldere kleuren verdun ik subtiel in de voorgrond, en in de achtergrond gebruik ik 50% water. Ik gebruik de natte ondergrond om met de sticks meer permanente vrije lijnen te zetten, zodat ze later sterker overeind blijven (uit de proef bleek dat dit zo werkt).

Volgende Laag

Stap 7: Na een nachtje drogen is het papier weer goed strak, zodat ik met de markers weer scherp kan tekenen. Dit is het moment waarop ik moet gaan kiezen voor een definitief uiterlijk. Ik accentueer de details in de voorgrond gericht doch subtiel; Elke uitvloeier kan vanaf hier met gebruik van iets te veel water details vernielen die je niet kwijt wilt. Tegelijkertijd wil ik een losheid in het werk behouden en zal ik de teugels voldoende moeten laten vieren. Ook voeg ik nog wat kleur toe aan Kimo met de sticks, zodat hij meer loskomt van de achtergrond.

Verder uitwerken

Stap 8: Met een fijn penseel bewerk ik de aangebrachte markerlijnen. Dit keer zorg ik dat mijn penseel bijna droog is. In de achtergrond gebruik ik iets meer water maar ik stuur wel heel gericht waar het water wel en niet heen gaat. Nog even drogen. En dan is Kimo af.

Eindresultaat Kimo
FacebooktwitterFacebooktwitter

Gerelateerd