Liesbeth Piena | Student Report 2

Het gaat hartstikke goed met Liesbeth Piena. We volgen haar alweer een tijdje met zeer veel plezier. De ontwikkeling die zich in haar schilderijen laat zien is spannend en werkt als een bron van inspiratie. Na haar vrij recente afstuderen op Academie AKI te Enschede ontvangt ze al snel een paar mooie prijzen. Meteen daarna volgen een flink aantal solo tentoonstellingen. Speciaal voor The Fine Art Collective schreef ze hierover een tweede Student Report…

Artikel door Liesbeth Piena

Afstuderen AKI

Eind juni toonde ik mijn werk op de ‘AKI Finals’, de afstudeershow van de AKI. Muren werden gewit, vloeren geboend en mijn schilderijen verplaatste ik vanuit het atelier naar de expositieruimte, een mooi, wit en licht lokaal. En toen werd het echt…

Het is nieuw om alles naast elkaar te zien en om het werk in ‘het echt’ te laten zien aan bekenden en vooral onbekenden. De onzekerheden van het proces zijn niet meer zichtbaar. Het werk hangt, het werk is af en het is wat het is: het resultaat van vier jaar vrijheid en ontwikkeling op de academie. Je geeft jezelf bloot en daarop krijg je verrassende reacties terug. Een docente Beeldende Kunst zei ‘Je bent niet bang’, dat vond ik het mooiste compliment.

‘Schilderen is durven.’ – Liesbeth Piena

Toch is het soms doodeng, maar lef hebben met verf dat lukt meestal wel. Schilderen is durven, experimenteren, spijt hebben van wat je gedaan hebt, ontevreden naar huis gaan om er de volgende dag achter te komen dat het toch goed is. Soms heb je geen idee waar het werk heen gaat, dan kan de onzekerheid opkomen en in een uiterst geval vraag je je af waarom je überhaupt ooit deze opleiding hebt gekozen, maar dat is allemaal niet zichtbaar op de expositie. De opleiding is dan ook niet het moeilijkst, maar het omgaan met je eigen oordelen en twijfels en de onzekerheid over wat er na de academie komt wel.

‘Woensdag’, Liesbeth Piena, 200 x 405 cm, olieverf op doek

Woensdag

Bang ben ik in ieder geval niet over het formaat. Voor het examen wilde ik écht groot gaan werken, op een formaat van 200×405 cm. Woensdag is gebaseerd op een boompartij uit het park. Ik wilde het schilderij grof en ingetogen houden. Voor kleurinspiratie keek ik naar Morandi en Borremans, zij gebruiken zachte, neutrale kleuren die ik niet eerder gebruikte en zelfs vies vond.

Liquitex Spalters

Omdat ik wilde voorkomen te snel gedetailleerd te gaan schilderen heb ik kleinere kwasten weggelegd en in het begin alleen met spalters gewerkt. De Liquitex Free Style splaters werken fijn. De hele brede 6 inch (15,3 cm) spalters zijn fantastisch voor het prepareren van het doek en het opbrengen van de onderlaag. Voor het schilderen zelf zijn ze net te groot. Daarvoor vindt ik juist de smallere 2 inch spalters met lange steel fijn.

6 inch & 2 inch spalters van Liquitex

Het schilderen op dit formaat vraagt om meer rust en afstand, ik keek langer naar wat het doek nodig had maar daardoor was ik ook voorzichtiger, wat jammer is.

HeArtFund

De vraag over wat er na de academie komt kreeg op de eerste avond van de expositie al meteen invulling, toen kreeg ik te horen dat ik het HeArtFund krijg. Een prijs waardoor ik een jaar lang in een mooi groot atelier kan werken. Daarnaast zijn er ook exposities uit voortgekomen, waardoor ik nu gerichte doelen heb om naartoe te werken.

‘Nieuwe ideeën komen vooral door veel werk te maken en ermee door te blijven gaan.’ – Liesbeth Piena

Het HeartFund atelier waar Liesbeth een jaar lang mag werken

Calathea Lancifolia

Op dit moment werk ik, op klein formaat, aan de ‘Lancifolia studies’. Een serie gouaches gebaseerd op één plant, de Calathea Lancifolia. Een plant met een tekening op het blad en een mooi gewelfd randje. Ik ben hiermee begonnen om na het afstuderen en de vakantie weer op gang te komen. Nieuwe ideeën komen vooral door veel werk te maken en ermee door te blijven gaan. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik dit onderwerp uitbuit en ook doorga wanneer ik de plant zat ben.

Calathea Lancifolia Series, Liesbeth Piena, 18 stuks 21×14,8 cm, gouache op papier

Ik hoop dat deze onderzoekende benadering samenhang in beeldend materiaal oplevert, waaruit ik verder kan gaan experimenteren met het maken van ontwerpen voor een patroon/ behang/ muurschildering / tapijt. Ik schommel tussen het verlangen grafisch te werken en het impulsieve
van schilderen. Dromen zat dus, maar ik hoop vooral de vrijheid van de academie vast te houden.

Liesbeth

Liesbeth Piena op het AKI terrein . (foto Lennaert Koorman)

Artikel en beeld: Liesbeth Piena

HeArtFund prijs 2018

Liquitex Penselen

Met dank aan: AKI Academie

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook