Liquin Original

Bij de clinics Olieverf van The Fine Art Collective wordt er o.a. uitleg gegeven over het gebruik van schildermediums. Deze zorgen ervoor dat bepaalde eigenschappen van verf worden gewijzigd of geaccentueerd.

Kunstenaars kunnen mediums voor allerlei doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld voor meer glans, betere vloei of om meer textuur. Ze zijn gebaseerd op de bindmiddelen die worden gebruikt bij de vervaardiging van verf, bijvoorbeeld lijnolie, alkydhars en Arabische gom.

Een populair vloeibaar alkydmedium dat aan bod komt tijdens een clinic is Liquin Original.

 

wn_liquins_sunny_15

Herkomst

Winsor & Newton brachten de eerste alkydmediums in 1960 op de markt, onder de namen Wingel, Oleopasto en Liquin. Alkyds, een complexe combinatie van synthetische hars en olie, waren in 1928 geïntroduceerd door Kieule. Ze werden gebruikt in lak en houtafwerkingsproducten.

Winsor & Newton gebruikte begin jaren 1950 alkyds in huishoudverf, buitenverf, vernis en grondverf. In tegenstelling tot de traditionele damar-, kopal- of mastiekharsen die indertijd de basis van de meeste mediums vormden, brachten alkydmediums de droogtijd van olieverf tot de helft terug, een eigenschap die andere traditionele verfmediums nooit hadden vertoond.

Dat schilderijen hierdoor veel sneller gemaakt konden worden, had enorme gevolgen voor de atelierschilderkunst en Liquin werd al snel wat het tot op de dag van vandaag nog is: het populairste en meest gebruikte olieverfmedium.

Kenmerken

  • Het is een matglanzend medium.
  • Het verbetert de vloei van olieverf.
  • Het vergroot de transparantie van olieverf.
  • Het mengt gemakkelijk met het penseel of schildersmes en maakt penseelwerk glad.
  • Geschikt voor textuurtechnieken in olieverf, zoals te zien bij Manet en Renoir.
  • gelachtig,
  • thixatroop (bijaanraking wordt het vloeibaar)
  • Verkrijgbaar in flessen van 75ml, 250ml, 500ml en 1 liter.

 

Toepassingen

  • Voor versnelde droging van olieverf:Liquin halveert gemiddeld de droogtijd.
  • Als glaceermiddel voor olieverf
  • Voor een barrièrelaag over etsen, werk in inkt e.d.
  • Liquin kan worden gebruikt om uitgeslagen delen in een schilderij samen te trekken.
  • Voor het levellen van aangebrachte verf
  • Niet geschikt als vernis of slotlaag!

 

 

Liquinis dus niet geschikt als vernis! Een vernis is uiteindelijk weer te verwijderen met een oplosmiddel en kan weer vernieuwd worden; Liquin kan niet worden opgelost en mist dus deze essentiele heel belangrijke eigenschapom als vernis te kunnen dienen.Tevens laat een hele laag Liquin geen zuurstof meer door en kan de olieverf in onderliggende lagen niet meer verder drogen, wat voor problemen later kan zorgen.

 

Varianten

 

liquin-originel

Liquin Original

Een matglanzend medium voor allerlei toepassingen, dat de vloei verbetert en de transparantie vergroot. Het mengt gemakkelijk met het penseel of het mes en maakt penseelwerk glad. Het is geschikt voor textuurtechnieken in olieverf, zoals te zien bij Manet en Renoir.
Verkrijgbaar in flessen van 75ml, 250ml, 500ml en 1 liter.

 

 

Liquin-fine-detail

Liquin Fine Detail

Een vloeibaar glansmedium dat ideaal is voor fijne detaillering. Het is ook bijzonder geschikt om gladde vlakken met kleurmengsels te maken zonder penseelafdrukken. Dit medium is een modern alternatief voor de traditionele kopalmediums op basis van natuurlijke harsen,die als kenmerk hadden dat ze snel droogden. Net als alle Liquin-producten is het medium goed bestand tegen vergelen. Liquin Fine Detail is geschikt voor een snelle opzet. Het zorgt voor een glad beeldoppervlak zonder penseelafdrukken, zoals een schilderij van Van Eyck of Dürer.

 

 

Liquin-light-gel

Liquin Light Gel

Een broze gel, die oplost tijdens het opstrijken (thixotroop). Als de gel wordt vermengd met verf, voorkomt u dat de verf gaat druipen. De gel is ideaal voor glacis en droogt op tot een glanzende film die niet vergeelt. Dit product werkt net als de Megilp-mediums van vroeger, met dit verschil dat het niet barst en vergeelt, waar we gewoonlijk wel aan denken bij mastiekmediums.

 

 

liquin-impasto

Liquin Impasto

Een matglanzend impastomedium, waarmee scherpe texturen en penseelstreken bewaard blijven zonder dat ze vervlakken. Olieverf krijgt meer body en volume. Eenmaal opgedroogd vormt het medium een flexibele, harde film, waar men op de normale manier overheen kan vernissen. Liquin Impasto is het gemakkelijkst terug te zien in een schilderij: het is het enige medium dat olieverf op een veilige manier verdikt. Voor paletmeswerk à la Van Gogh!

 

 

liquin-impasto

Liquin Oleopasto

Een halfmat impastomedium, waarmee scherpe texturen en penseelstreken bewaard blijven zonder dat ze vervlakken. Olieverf krijgt meer body en volume. Eenmaal opgedroogd vormt het medium een flexibele, harde film, waar men op de normale manier overheen kunt vernissen. Liquin Impasto is het gemakkelijkst terug te zien in een schilderij: het is het enige medium dat olieverf op een veilige manier verdikt. Voor elk paletmeswerk à la Van Gogh!

 

 

Links

folder Liquin van Winsor & Newton:

http://www.winsornewton.com/assets/leaflets/dutch/liquindut.pdf

 

Safetysheet Liquin:

http://colart.s3.amazonaws.com/assetfiles/9ae09e24-b667-419d-a5a4-c2a39ff60763.pdf

 

Artikel over Liquin van onze Resident Artist Robert Rost

http://thefineartcollective.nl/artikel/AOP_Winsor&Newton_aan%20de%20slag%20met%20Liquin_Robert%20Rost.pdf

 

Over thixatropie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thixotropie

 

Videos over Liquin van Jimmy Leslie,onze Resident Artist VS

FacebooktwitterFacebooktwitter