Master of Scientific Illustration Maastricht | Water Colour

Ilse Nass verzorgde voor The Fine Art Collective een Water Colour Clinic op de Master of Scientific Illustration in het warme zuiden van Maastricht. De studenten verwelkomden ons met enthousiasme en een zeer prettige nieuwsgierigheid. Een goed vertrekpunt voor een mooie lesdag. En dat bleek te kloppen, want met gretigheid werd er echt tot de laatste minuut doorgetekend en geschilderd. Lees hier het verslag dat Ilse voor ons schreef.

Tekst: Ilse Nass | Beeld: Lennaert Koorman

Het was een mooi tafereel: her en der verspreid over de ruimte stonden skeletten en gipsen afgietsels van mens en dier. Perfect uitgelicht doordat daglicht schuin van boven, door twee dakramen aan één kant van de ruimte, naar binnen viel. Een klassieke lichtsituatie die associaties oproept met het werk van Leonardo da Vinci, Rembrandt, Vermeer en Caravaggio.

Een klassieke lichtsituatie op de prachtige gipsen beelden van de academie

Clair-obscur (of Chiaroscuro in het Italiaans) wordt het ook wel genoemd, wanneer het licht als een spot vanuit een bepaalde hoek op het studieobject valt. Er ontstaat een groot contrast tussen het deel van het onderwerp dat zich in het licht bevindt en het deel van het onderwerp dat verdwijnt in de schaduw. Een degradé van halftonen bindt de twee uitersten. Een situatie waarin de ronding van een vorm zo optimaal mogelijk tot uitdrukking wordt gebracht. Een betere omgeving voor deze masterclass met klassieke inslag kon ik me dan ook niet wensen: ik trad binnen in het lokaal van de ‘Master of Scientific Illustration’ te Maastricht.

“Het is heel dankbaar om met deze groep jonge en getalenteerde mensen te werken. Ze hebben zo’n diepe interesse in tekenen en schilderen.” – Ilse Nass

Ilse Nass tijdens haar Masterclass op de MSI

Zo’n twaalf studenten zaten rond 09.30 uur klaar om te starten met het programma. Ze hadden een plek gekozen aan één van de tafels waarop stillevens uitgestald stonden. Ook was er een plek ingericht voor de materialen, gesponsord door Winsor & Newton. “Mogen we alles mee naar huis nemen”? Klonk het al snel na het uitproberen van de Professional Water Colour en verschillende blokken aquarelpapier.

“Oog krijgen voor het geheel: Misschien wel één van de meest complexe thema’s van het tekenen en schilderen.” – Ilse Nass

De oefeningen waarmee we de dag begonnen vielen in goede aarde. Met enthousiasme werd er gewerkt aan tonale studies in potlood, en later kleurenstudies van hetzelfde onderwerp. Het onderwerp was in dit geval een stilleven. “Let op de grote tonale verhoudingen” en “voeg nog geen details toe” was het devies. En hiermee probeerden we vat te krijgen op misschien wel één van de meest complexe thema’s van het tekenen en het schilderen: oog krijgen voor het geheel.

Dat studies helpen om tot een beter resultaat te komen bewees de tweede helft van de dag, toen er mooie schilderingen ontstonden tijdens het maken van het uiteindelijke werk in kleur.

Naast het verwerken van de theorie was er ruimte voor vrije expressie. Losse aquarelschetsen van abstracte kleurvlakken ontstonden, naast fantasievolle taferelen toen men de materialen uit ging proberen. “Dit is de leukste dag van het jaar”! Liet een leerling zich ontvallen. En ook wij kijken terug op een mooie intense werkdag met een getalenteerde groep studenten, waarvan sommigen een uur na het eind van de les nog steeds aan het werk waren.

Ilse Nass

Scroll hieronder door het fotoverslag met de < > toetsen in de slider.

Tekst & Masterclass door:

Ilse Nass

Beeld door:

Lennaert Koorman

Met dank aan:

Rogier Trompert | MSI

Jacques Spee | MSI

Winsor & Newton

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook