Schildertip 11 | Kleuren mengen

door: Dennis Portaels
In de vorige tip zijn we begonnen met het opzetten van een portret in twee tonen. In deze schildertip gaan we dieper in op het mengen van kleur. Hieronder zie je een voorbeeld van de opzet van mijn eigen palet dat ik gebruik voor het maken van een realistisch portret. Als je liever met andere kleuren werkt kan je die natuurlijk ook gewoon gebruiken. Maar de methode waarmee ik mijn palet samenstel kan interessant zijn om eens te verkennen. Het is logisch opgebouwd  in drie groepen voor een duidelijk en snel overzicht tijdens het werken:

 

Pallet Dennis ST11b

De linkerkant van het palet krijgt de relatief koele kleuren. Permanent magenta is in de familie van de roden een relatief koel rood. Ook voor Viridian en Cerulean Blue geldt dat binnen hun kleurgroep.

 

De rechterkant heeft relatief de juist warme kleuren: Ultramarine Blue, Terre Vert en Cadmium Red.

 

Het midden bevat de hoofdkleuren voor het portret: Titanium White, Burnt Sienna, Yellow Ochre en Ivory Black. De buitenste rijen aan de linker en rechterkant noemen we de tint-kleuren.

 

De kleuren in het midden hebben een andere functie voor het portret dan de buitenste tint-kleuren. 90% van de gebruikte kleuren in ons portret zullen waarschijnlijk uit deze middelste groep bestaan. Daarom noemen we dit de hoofdkleuren. De overige kleuren dienen vooral om een accent toe te dienen aan het basismengsel, dat zijn meestal minieme aanpassingen. Dit is een hele goede manier om rust en harmonie in het werk te behouden voor een groot project.

 

Anders_Zorn_-_Hins_Anders_(1904)+++
Hins Anders | By Anders Zorn 1904, 81×65 cm oil on vanvas

De opzet in twee tonen uit de vorige schildertip helpt niet alleen bij het maken van de compositie van het doek. Het helpt ons ook bij de kleurbepaling. Er is namelijk altijd een verschil in temperatuur tussen schaduw en licht! Dit is een gouden regel om als schilder te weten:

 

Als het licht warm is, dan is de schaduw koud.

Is het licht koud, dan is de schaduw warm.

 

Dit is niet door iemand bedacht, het is gewoon een natuurwet die we mooi kunnen toepassen in ons werk. Het is in de realiteit misschien niet altijd even makkelijk te zien, als je bijvoorbeeld naar een koffiekop kijkt waar daglicht op valt, maar als je er een beetje in oefent zul je merken dat deze wet altijd op gaat. Dit principe gebruiken we dankbaar in de schilderkunst. Vaak wordt het zelfs nog overdreven voor een dramatischer effect, of om te laten zien waar de vorm wegdraait van het licht.

Daarom kan het dus heel goed werken dat als je een onderdeel schildert, je er ook direct de corresponderende schaduwkleur bij mengt. Dit om de twee beter te kunnen vergelijken. En omdat ons palet nu al is opgedeeld in warme en koele tinten, is het dus vrij duidelijk welke kleuren je hiervoor kan toevoegen.

Probeer het zelf maar eens!

 

zorn003
Ols Maria | By Anders Zorn 1918, Oil on Canvas

 

FacebooktwitterFacebooktwitter