Schildertip 12 | Kleuren Lezen

Door Dennis Portaels.

 

In de vorige tip bespraken we een indeling van het palet en het ‘kleuren mengen’. In deze tip gaan we dieper in op het ‘lezen’ of herkennen van kleuren. We hebben in eerdere tips al veelgebruikte kleur theoretische modellen besproken zoals Munsell en HVS, die beiden zeer behulpzaam kunnen zijn bij de keuze van paletkleuren. Maar hoe pas je ze nou eigenlijk toe in de praktijk? Ze zijn zo breed en uitgebreid dat ze niet voor iedereen makkelijk toe te passen zijn en voor sommigen zelfs verwarrend kunnen werken. Daarom is het aan te raden om het ‘kleuren lezen’ tijdens het mengen juist sterk te vereenvoudigen.

 

Feshin_cheremisskaja_svadba
‘Cheremisskaja’s Wedding’, by Nicolai Fechin 1908

 
Wat daarbij in de praktijk heel goed werkt is: De kleuren die je ziet te reduceren tot de absolute essentie. Hierbij maken we dankbaar gebruik van de enorme kennis van één van de meest invloedrijke leerlingen van Repin, de Russische grootmeester Nicolai Fechin:

 

As a matter of fact an artist has to deal with only three basic colors: red, blue, yellow (all the rest are combinations of these fundamental colors). Everyone knows this, but few pay attention to the fact. Thus the first step for the artist to learn to see these primary colors and to distinguish them separately one from the other.”  -Fechin (1881–1955)

 

Als je dus naar een specifieke kleur in de natuur of op een foto kijkt, kun je daarbij altijd een duidelijke beslissing maken tot welke van deze drie basiskleuren ze behoort, geel, rood of blauw. Hiermee is het makkelijker te voorkomen de kleuren op je doek troebel te maken waardoor ze leesbaar blijven voor het publiek.

Dit is misschien even wennen, maar de belangrijkste stap bij deze methode is je denkwijze een klein beetje aanpassen.
Voorbeeld: In plaats van te denken “ik moet een beetje bruin toevoegen”, probeer je dit concreter te maken. Zoals: “Ik heb een specifiek rood nodig” misschien een Burnt Sienna. Daarna “ik heb een specifiek geel nodig”, bijvoorbeeld een gold ochre:

 

 

Rood en geel samen geeft oranje, of zoals in ons voorbeeld met gedesatureerde kleuren, bruin. Bruin is namelijk een gedesatureerd oranje. Dit verhoogt je inzicht in waar een kleur uit is opgebouwd. Hierdoor kan je later veel makkelijker analyseren waar een eventuele fout zit als je kleurmengsel niet goed uitkomt: “Moet ik nu het geel aanpassen of juist het rood?”

Probeer het zelf maar eens…

 

 

Н.Фешин_Пані_в_бузковому_(1908)
‘Dame in Paars (onbekend)’ By Nicolai Fechin 1908
FacebooktwitterFacebooktwitter