Schildertip 9 | Onderschildering

In deze schildertip bekijken we de grondlagen van een doek. Wanneer je een voorbespannen canvas koopt in de winkel is dat bij zowel katoen als linnen bijna altijd voorbehandeld met wit. In de meeste gevallen zijn dit drie lagen titaanwit die een mooie fundering vormen voor de meeste soorten schilderijen. Wit geeft van alle kleuren de meeste lichtreflectie en geeft zo aan aan alle kleuren die in latere lagen volgen een grote briljantie.

Maar niet iedereen begint graag op wit als ondergrond. Soms is het juist fijn om op een middentoon of een nog donkerdere ondergrond te beginnen. De oude meesters zoals Rembrandt en Da Vinci begonnen ook vaak op een middentoon van Raw Umber of Yellow Ochre. In die kleuren maakten ze de ondergrond of imprematuur, maar meestal ook al een onderschildering van de voorwerpen die ze wilden schilderen. Zo konden ze alvast hun vorm voorbereiden. Maar een ander groot bijkomend voordeel van een onderschildering is dat de kleur van de ondergrond heel veel invloed heeft op de uitstraling van de volgende verflagen. Een warme ondergrond zoals in het voorbeeld van Da Vinci zal de latere verflagen helpen een warmere gloed te geven.

 

Leonardo_da_Vinci_Adoration_of_the_Magi

Leonardo da Vinci, Adoration of the Magi, 1481

 

Voor deze methode brengen we dus boven op de witte laag eerst een bepaalde kleur aan op het doek, met veel oplosmiddel zoals Sansodor en een spons of groot penseel. Hiermee kunnen we een hele dunne laag kleur/pigment opbrengen.

Wanneer je voornamelijk koude kleuren in je palet gebruikt, zoals Titanium White, Cobalt Blue, Cadmium Lemon en Purple Madder, is het aan te raden om juist te starten met een warmere ondergrond. Hierdoor wordt elke kleur die u aanbrengt op het canvas iets warmer. Als je met een paletmes werkt kan je zelfs eventueel  delen van de bovenste kleurlaag weg krassen (nadat hij handdroog is) om de kleuren hier en daar wat warmer te maken.

Voor een warmere ondergrond zijn er veel opties. De daarvoor meest gebruikte kleur is vooral Burnt Umber, maar ook Raw Umber, Light Red, Burnt Sienna en Cadmium Orange kunnen hiervoor prachtig werken.

 

AOC076BURNTUMBER

Burnt Umber ↑

AOC074BURNTSIENNA

Burnt Sienna ↑

AOC362LIGHTRED

Light Red ↑

AOC089CADORANGE

Cadmium Orange ↑

AOC746YELLOWOCHREPL

Yellow Ochre ↑

AOC558RAWUMBERGS

Raw Umber ↑

 

Als je eerder met warme kleuren wilt werken, zoals Flake White hue, Yellow Ochre, Red Ochre en Ultramarine Blue, dan starten we wellicht eerder met een wat koudere ondergrond. Ook daarbij zijn er natuurlijk weer veel keuzes. Het meest populaire mengsel hiervoor is waarschijnlijk Titanium White met Ivory Black, maar je zou hiervoor ook eens een Payenes Grey, Cobalt green, Winsor Emerald of nog een hele andere kleur kunnen proberen.

 

AOC331IVORYBLACK

Ivory Black ↑

AOC465PAYNESGRAY

Payenes Grey ↑

AOC184COBALTGREEN

Cobalt Green ↑

AOC708WINSOREMERALD

Winsor Emerald ↑

 

Probeer het zelf maar eens,

Veel schildersplezier!

 

In de volgende schildertip beginnen we met het maken van een portret. Als je het leuk vindt om met de tip mee te schilderen zou je je daarvoor nu al kunnen voorbereiden. Aangezien een grondlaag in olieverf ongeveer een maand moet drogen, zou je nu al 3 tot 4 doeken een ondergrondkleur kunnen geven met bijvoorbeeld een middentoon van een dunne laag Raw Umber. Maar als je sneller wilt werken kan je de ondergrond ook gewoon met Acrylverf aanbrengen, dan is een uurtje drogen al voldoende. Ook daarbij is raw umber goed geschikt. Omdat raw umber een gedesatureerd groen is heeft het een goede wisselwerking met de rode tinten in een gezicht.

Tot de volgende tip.

 

FacebooktwitterFacebooktwitter