Student Report | Bas Nijenhuis

Bas Nijenhuis is Alumni van de Klassieke Academie in Groningen. Als kunstschilder werkt hij met figuratie. Daarbij gaat zijn interesse vooral uit naar de techniek van het schilderen en de eigenschappen van licht. Maar toch is zijn werk veel meer dan dat. Bas: ‘Ik maak een soort psychologische portretten.’ Zijn werk zegt vooral veel over hem zelf.

“Je bent niet zomaar een kopieermachine van de werkelijkheid. Je zit daar altijd zelf tussen.                                             Je keuzes zeggen iets over jezelf.”     -Bas Nijenhuis

Bas volgde de Masterclass die Ulrich Suberg op de Klassieke Academie gaf. Het onderwerp was model schilderen. Beperkt tot kleurgebruik, meer specifiek, op temperatuurverschillen bij een gelimiteerd palet. Hij liet de studenten schilderen met enkele pigmenten in het kleuren spectrum geel-rood. Visueel kopiëren van de waargenomen kleur is daarmee onmogelijk, maar je kan wel een warm-koudverschil tonen. Bas dook er enthousiast in. Lees hieronder zijn ervaring van de Masterclass.

“We all know that Art is not truth. Art is a lie that makes us realize the truth,                                                                     at least the truth that is given to us to understand.”         -Pablo Picasso 

Bas: Deze uitspraak van Picasso geeft voor mij een belangrijk aspect van kunst weer. Kunst gaat voor mij over de vrijheid om de wereld te begrijpen en te doorgronden. Schilderen is één manier om dit uit te beelden. Om van verf een illusie te creëren die een wereld van zichzelf is. Hoe beter ik de vaardigheden en techniek van het schilderen beheers hoe beter ik mijn eigen ervaring kan vastleggen. Ik merk dat dit een ontwikkeling is die is begonnen met de keuze voor het leren schilderen aan de Klassieke Academie. Nu na mijn afstuderen merk ik dat deze ontwikkeling gelukkig doorgaat en het volgen van een masterclass helpt daar goed bij.

Een koele en een warme reeks olieverf mengsels, met Titanium White, Yellow Ochre, Light Red en Ivory Black

De masterclass van Ulrich Suberg, die studeerde aan de Florence Academy of Art, was sterk gericht op het ontwikkelen en verbeteren van concrete vaardigheden. Juiste proporties, anatomie, de juiste toonwaarden en een overtuigende warm-koud verdeling. Dit was erg leerzaam. Tekenen in de ochtend werd afgewisseld met schilderen in de middag aan een lange stand van het model.

“Schilderen is overschilderen”.     Ulrich Suberg

De opbouw van de onderschildering, of imprimatura begonnen we enkel in bruintinten (brunaille). In stap twee gingen we naar het inblokken van kleur. Pas daarna kwamen we tot het verfijnen.  Dat komt in grote lijnen overeen met mijn eigen manier van werken. Ulrich geeft heel helder uitleg en daagt je uit verder te gaan en niet bang te zijn voor correcties: “Schilderen is overschilderen”, zegt hij.

 

Progressie van vier stappen in vier dagen.

De Masterclass werd gesponsord door The Fine Art Collective met penselen, mediums en Artists’ Oil Colour van Winsor & Newton. Het is altijd fijn om met zo’n top kwaliteit verf te werken en deze werd dan ook dankbaar gebruikt.

 

Ther Masterclass werd gesponsord door Winsor & Newton

“Het is een poging iets of iemand te doorgronden en er dichterbij te komen.”         -Bas Nijenhuis

Ik schilder graag ‘de wereld’ zoals ik die ervaar en ik ervaar het meest bij levende wezens, mens en dier. Een uitdrukking, een houding of het menselijk bestaan kunnen allemaal redenen zijn iets te willen schilderen. Het is die ervaring die ik probeer uit te drukken. Het is een poging iets of iemand te doorgronden en er dichterbij te komen. Waarbij die ‘iemand’ waarschijnlijk vooral ikzelf ben.

Ik maak diverse soorten werk als portretten, waaronder mijn serie ‘de genderportretten’ en de ‘blauwe reeks’. Beide series zijn verschillend en zijn beide resultaten van de genoemde zoektocht. De opzet is grotendeels gelijk, maar de uitkomst verrassend anders.

‘Girl Without Pearl Earring’ (Uitsnede) Oil on canvas 45x30cm, Bas Nijenhuis 2018

“Eerst de noten leren en dan de muziek maken”.      -Bas Nijenhuis

Deze masterclass van Suberg ging heel erg over het verkrijgen van meer skills. Je traint en krijgt daardoor meer grip. Dit is voor mij het oefenen van belangrijke vaardigheden, die door meer controle juist leiden tot meer vrijheid: “Eerst de noten leren en dan de muziek maken”. Controle en loslaten zijn voor mij twee krachten die elkaar beïnvloeden. De ruimte tussen controle of techniek en loslaten (vrijheid) of ‘intuitie’ is waar het meeste gebeurd in het maken van een schilderij. Daar ontstaan vaak spannende dingen!

Bas.

Bas Nijenhuis tijdens de Masterclass van Ulrich Suberg (links)

 

Tekst door:

Bas Nijenhuis

www.Bas Nijenhuis.com

 

Masterclass door:

Ulrich Suberg

 

Fotografie door:

Xandra Donders

Bas Nijenhuis

 

Instituut:

Klassieke Academie

Groningen

 

 

FacebooktwitterFacebooktwitter