Student Report | Jeffrey Brok

Jeffrey Brok is net afgestudeerd aan de docentenopleiding beeldende kunst en vorming aan het ArtEZ te Zwolle. Vrijwel al zijn beeldende werk komt tot stand door te schilderen in de openlucht. In dit report verteld Jeffrey hoe hij zijn waarneming van het landschap vertaald naar de verfmaterie op het doek en haakt in op het gebruik van Liquin Impasto.

Jeffrey: Momenteel schilder ik drie jaar, waarbij het schilderen naar directe waarneming een belangrijke rol speelt voor het maken van een schilderij. Vrijwel altijd vind ik mijn onderwerp door naar buiten te stappen en het landschap te gebruiken als vertrekpunt. Ik laat me leiden door de positieve indrukken van de schoonheid van het landschap.

Het onderstaande schilderij heb ik gemaakt langs de Groeneweg, een oud landweggetje met een rij eiken. Voor mij was het een feest om deze locatie te ontdekken en om er te schilderen. Ik heb voor dit werk gebruik gemaakt van de Artists’ Oil Colour in combinatie met Liquin Impasto, van Winsor & Newton. Al vrij snel werd het voor mij zichtbaar dat de kleuren velen malen intenser zijn dan de Winton Oil Colour, waar ik normaal gesproken mee schilder.

 

Groeneweg, Olieverf op katoen, 45 x 60 cm

Zodra ik mijn positie in de omgeving heb bepaald begin ik vrij spontaan met het opzetten van het schilderij. Met driftige toetsen en strepen ga ik het doek met olieverf te lijf. Het is constant een schakering tussen kijken en schilderen. Op een gegeven moment heb ik een grove opzet gemaakt zonder al te veel kleuren. Ik laat sommige stukken van het doek nog volledig open, zodat ik weet waar het hoogste licht moet komen. De stukken met een lagere toonwaarde heb ik donker gemaakt, maar zonder dat ik te veel conclusies heb getrokken.

 

 

Nu mijn opzet zichtbaar is kan ik mijn schilderij verder opbouwen. Dit doe ik door overal tegelijkertijd wat verf toe te voegen. Ik ben overal een beetje kleur aan het aanbrengen, waardoor het motief geleidelijk steeds meer zichtbaar en voelbaar wordt. Mijn palet bestaat uit een aantal vaste kleuren; geel, rood, blauw, groen en wit. Van iedere kleur heb ik een warme en een koude, ietwat donkere tint, zodat een goed contrast kan weergeven van de lichte en de donkere gedeeltes in het schilderij. Sapgroen en Ultramarijn zijn mijn favoriete kleuren. Deze kleuren gebruik ik altijd en zorgen samen voor mooie variaties in bijvoorbeeld schaduwen.

 

 

Naast de kleuren op mijn palet voeg ik steeds een beetje Liquin Impasto toe en meng deze met elkaar, tot er een lekkere pasta ontstaat. Hierdoor kan je, zonder er al te veel verf voor te gebruiken, toch vrij dik werken. Er ontstaan bepaalde diktes op het doek, waardoor ik, als het ware, kan gaan ‘metselen’ met verf.  Ook begin ik bewust of onbewust nu wel conclusies te trekken, door bijvoorbeeld dikke strepen en toetsen over de opzet te zetten. Ik werk altijd van een schrale verflaag naar een dikke verflaag of een combinatie van beide.

In de laatste fase van het schilderij is het van belang dat ik het afmaak. Nu kun je je afvragen: wanneer is het af? Voor mij is het schilderij af als de sfeer van dat moment voelbaar is. Meestal is dat moment er ineens, zoiets voel je aan.

Jeffrey Brok

 

Groeneweg, Detail, Olieverf op katoen
FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook