Student Report | Liesbeth Piena

Tijdens ons laatste bezoek aan AKI ArtEZ kwamen we werk tegen dat opviel. Grote, krachtige schilderijen die de vormen uit het dagelijks leven losjes en op een speelse manier abstraheren. De vlakverdeling, de lijnvoering, het kleurgebruik en de vormtaal spreken meteen tot de verbeelding. De passie voor het tekenen en schilderen spat van de doeken af. Het bleek het werk te zijn van Liesbeth Piena, vierdejaars studente Fine Art. In het Student Report hieronder dat ze voor ons schreef, toont ze haar werk en vertelt ze over het proces waarmee dat tot stand komt.

Liesbeth: Tijdens mijn exchange, vorig jaar in Vancouver, is mijn werkproces veranderd. Ik ben toen de lijntekeningen uit mijn schetsboek gaan gebruiken als bronmateriaal en ook de onbevangenheid van het tekenen, heb ik doorgevoerd naar het schilderen op doek.

Minnewanka, Olieverf & Acryl op doek 200×150 cm, 2018 Liesbeth Piena

Voor het doek ‘Minnewanka’ heb ik ook een tekening als uitgangspunt gebruikt.  Omgevingen zijn vaak het onderwerp van mijn tekeningen; een nieuwe stad geeft daarom veel inspiratie. Ik heb tekeningen gemaakt van ateliers en interieurs, openbare gebouwen, maar ik teken het liefst natuur. De organische vormen en de schoonheid van de natuur hebben een bijzondere aantrekkingskracht. Als ik en plein air naar waarneming teken, neem ik meer waar doordat ik lang en aandachtig kijk en ervaar ik meer. De herinnering aan de locatie, het weer en het moment is informatie die niet in de tekening zichtbaar is, maar waar ik aan denk als ik schilder en wat ik vertaal in het schilderij.

Schetsboek met de tekening ‘Minnewanka’, waar later het doek op is gebaseerd.

De tekening Minnewanka heb ik gemaakt op een frisse voorjaarsmiddag in de Rocky Mountains. Om die sfeer weer te geven op doek heb ik gekozen voor een koel palet. De lila achtergrondkleur is de belangrijkste kleur van het schilderij omdat alle kleuren in het schilderij hierop reageren. Het kleurpalet bouwt zich langzaam op als ik aan het werk ben; ik meng en test kleuren tot ze precies goed zijn.

Opzet van ‘Minnewanka’, olieverf op doek    |  ‘Bark’, Olieverf op doek, 40×50 cm, 2017 Liesbeth Piena

Ik gebruik graag olieverf, omdat deze zijn kleur behoudt als hij droogt en veel mogelijkheden geeft in transparanties, textuur en mate van glans. Ik werk graag met verf met veel vloei. Die is makkelijk te krijgen door een klein beetje Sansodor door mijn verf of medium te mengen. Voor meer structuur heb ik de afgelopen tijd marmerpoeder en een cold wax medium vermengd met Liquin Light Gel geprobeerd, maar daarmee werd de verf iets te stug. Daarom ga ik binnenkort Liquin Impasto medium van Winsor & Newton proberen. Ik hoop daarmee in mijn werk gladde en transparante lagen af te kunnen wisselen met lagen met meer structuur.

Net als de kleur en structuur, bouw ik de compositie op als reactie op wat al op doek staat. De compositie zet ik grof op met verdunde olieverf in een donkere kleur, zodat ik daarna de schets of afbeelding weg kan leggen en het schilderij spontaan blijft. Deze eerste opzet blijft vaak zichtbaar doordat ik in lagen van verschillende transparanties schilder. De verrassingen die ontstaan door overlappende vormen en kwaststreken koester ik, maar toch schilder ik soms delen weg voor de focus in het beeld.

Sansodor helpt de verf veel vloei te geven

Met het formaat van het doek groeit ook het formaat van mijn kwasten en penselen. Om toeval toe te staan en iets minder controle te hebben gebruik ik regelmatig kwasten die voor mijn gevoel nét te groot zijn. De breedste spalter die ik heb gebruikt in het doek ‘Conifeer’ is 10 centimeter. Voor mijn nieuwe werken op groot formaat ga ik de Liquitex Free Style spalters van 15 en 20 centimeter gebruiken, zodat ik groot en los kan schilderen met meerdere kleuren in één kwaststreek.

‘Conifeer’ Olieverf op doek 120x110cm, 2017 Liesbeth Piena

Aandachtig kijken en de tijd nemen is in het proces van schilderen net zo belangrijk als bij het maken van een tekening. Soms word ik gedwongen te wachten tot de verf droog is, soms twijfel ik en heb ik meer tijd nodig om te kijken of juist om het doek met rust te laten. Die afstand is belangrijk om te bepalen wanneer een schilderij af is. Als ik een nieuw doek begin, heb ik geen idee hoe het eruit zal zien als het af is.

In het schilderij ‘Conifeer’ is de dynamiek het belangrijkste element. Om die te behouden wilde ik het schilderij niet kapot schilderen. Toch heb ik een maand nadat het klaar was nog doorgewerkt totdat het definitief af was, zonder spijt. De extra accenten zijn juist nodig voor de dynamiek, spanning en levendigheid. Als de balans in het schilderij en mijn gevoel over het doek goed is, is het af. Dan krijgt het doek een titel, die refereert naar de locatie of de voorstelling. Zo krijgen abstractere werken meer betekenis en fungeren ze samen met mijn schetsboek als dagboek.

Untitled, Olieverf op doek, 110×120 cm, 2017 Liesbeth Piena

 

Liesbeth Piena

AKI ArtEZ Enschede

LiesbethPiena.nl

Fotografie: Lennaert Koorman & Liesbeth Piena

 

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook