Wouter Tulp | Plein Air Clinic | TRAC2018

Wouter Tulp tijdens zijn Plein Air Clinic op de TRAC2018. Foto door Lieve Hakkers

 

 

Wouter Tulp gaf dit jaar, speciaal voor The Fine Art Collective, een plein air painting clinic op TRAC2018  in Leeuwarden. Op The Representational Art Conference werden naast de lezingen en discussie ook demo’s en clinics gegeven. The Fine Art Collective verzorgde het Plein Air gedeelte van het evenement. Lieve Hakkers, fine art student op de AKI ArtEZ Enschede bezocht voor ons de sessie van Wouter en deed verslag in woord en beeld; 

Wouter is character designer en beeldend kunstenaar te Rotterdam. Met zijn succesvolle tekeningen vertelt hij verhalen. Zijn ijzersterke animatie designs, illustraties en portretten zijn wereldwijd bekend. Naast veel in opdracht te werken maakt hij ook eigen werk. Wouters werk is divers; van kleurige character designs tot gevoelige olieverf schilderijen, van vlugge met gouache geschetste landschappen tot digitaal getekende sprookjes. Hij werkt met verschillende materialen zoals markers, aquarel, gouache en olieverf. Tijdens de clinic deelde hij handige inzichten voor het maken van en plein air schetsen. The Fine Art Collective gaf drie vrijkaarten weg.

‘De kunst is de kijker te laten zien, wat jij hebt gezien.’       -Wouter Tulp

 

 

Lieve: We vertrekken gezamenlijk vanaf TRAC2018 en zo wordt er snel kennis gemaakt. De groep is onderling verschillend, zowel qua leeftijden als schilders ervaring. Gasten van TRAC, autodidacten en studenten die speciaal voor de clinic met Wouter zijn gekomen, doen mee. Er zijn Animatie studenten van ArtEZ Zwolle en leerlingen van de Klassieke Academie in Groningen gekomen. Na een korte wandeling en het ophalen van de schilderezels zit de sfeer er lekker in. Er wordt gepraat over de huidige tentoonstelling in The Frysian Gallery:  ‘Realistische en Klassieke kunst’. In de groep doen enkele realistische schilders mee maar de expositie wekt een globaal enthousiasme op. Ook bij Wouter.

‘In mijn enthousiasme is het een uitdaging dicht bij mezelf te blijven.’      -Wouter Tulp

 

Wouter laat zien hoe je toonwaarden vereenvoudigd en hoe je die keuzes maakt.

 

Eenmaal aangekomen bij het water wordt de grote blauwe koffer open geritst en verschijnen de Winsor & Newton schetsblokken, potloden, penselen en gouache verf. Een korte introductie hoe te beginnen volgt. Simpel: een schetsblok, een potlood en wat stukjes tapes om het vel papier in twee gelijke vlakken te verdelen. Het schetsen kan beginnen.

‘We hadden Wouter al eerder tijdens een TFAC Lecture gesproken, maar we hebben nu de kans zelf ook iets te maken, dat is natuurlijk leuk.’          –Wiebe | ArtEZ Zwolle Animation

 

 

En plein air

Buiten wordt er heerlijk gewerkt en de zon zorgt voor een mooi beeld om te tekenen aan het kanaal in de binnestad van Leeuwarden. De wind daarentegen blaast de ezels weg. De schetsblokken bestaan uit zwaar aquarelle papier dus worden de ezels ingeruild voor schoten. Dat werkt beter. Boten die aangelegd zijn worden nagetekend, totdat de eerste boot Pretty Woman weg vaart. Dit is nu net die boot die in de meeste composities voorkomt, veel gelach.

‘Ik houd juist van verschrikkelijk weer, dan heb je de mooiste luchten.’            -Carola Haven | Klassieke Academie (vrijkaart winnaar)

 

De eerste Toonwaarde-studies snel opgezet in grijstinten.

 

Tijdens de clinic worden er landschappen gemaakt met Designers Gouache van Winsor & Newton. Eerst wordt geschetst met potlood op aquarel papier. Daarna wordt er in zwart wit en grijstinten gewerkt. Zo wordt het beeld ontleed en weer opgebouwd en komen allerlei handige tips en trucs naar boven. We beginnen met een symmetrische en een asymmetrische compositie. Dat een landschap schilderen niet saai hoeft te zijn, wordt direct duidelijk; in no-time is iedereen in diepe concentratie aan het tekenen.

 

Er wordt gewerkt met Designers Goauche van Winsor & Newton.

 

Tijdens de clinic kunnen er vragen worden gesteld. De keren dat de groep bij elkaar komt voor een uitleg van de volgende stap wordt er met ingehouden adem geluisterd. Met slides geeft Wouter uitleg over grijstinten, contrasten en compositie. In het systematisch opbouwen van het beeld wordt de relatie met het character design duidelijk. Uiteindelijk is alles verbonden. De meeste vragen komen los wanneer er weer geschilderd en geschetst wordt. Er wordt niet alleen gepraat over character design en schilderen, maar ook over de ervaringen en dingen waar je als jong kunstenaar tegen aan loopt. Wouter vertelt openhartig over zijn tijd na het afstuderen, over hard moeten werken om opdrachten binnen te halen en twijfel over je eigen werk.

‘Wanneer is iets goed genoeg voor de buitenwereld als het volgens jezelf altijd beter kan?’  vroeg een gedreven studente.

Wouter: ‘Als je persoonlijk vindt dat het altijd beter kan en jij je hierdoor laat tegenhouden, werk je jezelf alleen maar tegen. Je moet los van je werk kunnen komen om deze vraag zelf te beantwoorden.’

‘Uiteindelijk is alles autodidact.’       -Wouter Tulp

 

 

‘Die handigheidjes die je bijblijven, die maken het al waard.’       – Dana | ArtEZ Zwolle (vrijkaart winnaar)

 

De deelnemers waren niet de enige die geïnspireerd raakte van deze clinic. Twee dagen later postte Wouter op instagram “I taught a plein air workshop last Wednesday and it got me focused on value studies again. They show very clearly if the tonal composition of a painting will work or not. Doing these before starting a painting can save a Lot of work. And they are good exercises even without doing a painting. It forces you to simplify.” Wouter Tulp, Instagram 4 mei 2018

 

 

 

De Conferentie

“A movement is sweeping the art world.”: De slogan van TRAC2018. Een buitengewone conferentie waar kunstenaars, curators, filosofen, musea, historici, kunstcritici, verzamelaars en gallerie professionals samen komen. Doel is het huldigen en dienen van de representatieve kunst. Ook wel ‘Skill Based Art’ genoemd. Dit gebeurd door middel van lectures, clinics, discussies, demo’s en een grote overzichtstentoonstelling. Voorgaande edities zijn gehouden in Californië, Miami en Florida. De TRAC is voor het eerst in Europa, en Tom Hageman, directeur van de Klassieke Academie in Groningen zorgde ervoor dat de TRAC2018 daadwerkelijk naar Nederland kwam. Vanwege het feit dat Leeuwarden dit jaar culturele hoofdstad van Europa is en de lange traditie die Noord Nederland met de klassieke en figuratieve kunst heeft werd Friesland de gastheer voor het event.

 

Odd Nerdrum tijdens zijn lezing op de TRAC2018

 

Beroemde klassieke schilders als Odd Nerdrum, Coner Walton en Michael Pearce gaven bloemrijke lezingen. Wetenschappers als Ernst van de Wetering en Stephen Hicks behandelde  grote vraagstukken van de hedendaagse figuratieve kunst. Er waren discussiegroepen en er werden demo’s en clinics gegeven. Natuurlijk sponsorde The Fine Art Collective daarvoor de verf en penselen van Winsor & Newton.

Exhibition Classical Art

In de Frysian Gallery was een overzichtstentoonstelling van Nederlandse klassiek-figuratieve kunstenaars. Er was werk te bewonderen van Matthijs Röling, Henk Helmantel, Reinder Homan, Niels Smits van Burgst, Pieter Pander, Rein Pol, Jan van der Kooi, Douwe Elias, Eddy Roos, Margot Homan, Siemen Dijkstra, Svetlana Tartakovska, Lennaert Koorman, Anuschka de Smidt, Jantien de Boer, Gezien van de Riet, Ernst van de Wetering en tientallen anderen.

 

‘Egg Snatchers’ Oil on Canvas, Odd Nerdrum

 

 

 

Tekst en Beeld door:

Lieve Hakkers

TFAC Reporter

Student Fine Art

AKI ArtEZ Enschede

 

TFAC Clinic door:

Wouter Tulp

Beeldend Kunstenaar

Character Designer

 

Met dank aan:

Tom Hageman

Beeldend Kunstenaar

Directeur Klassieke Academie

 

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lees Ook